mercredi 11 juillet 2012

La rétention d'eau

Présentation

La rétention d'eau, aussi appelée oedème, peut se définir comme une accumulation excessive d’eau dans l'organisme ou dans une partie de l'organisme.

En temps normal, l’eau représente 65% du poids de notre corps et nos reins assurent l’équilibre entre l’eau que l’on absorbe et l’eau que l’on élimine par les urines, la transpiration et les selles.

La rétention d'eau survient quand l'organisme emmagasine plus d'eau qu'il n'en élimine. Ce déséquilibre se traduit par un gonflement de certaines parties du corps, en particulier les jambes, les chevilles et les pieds (en raison de la gravité).

A noter : il ne faut pas confondre sensation de jambes lourdes et rétention d’eau. Par ailleurs, la rétention d'eau est une conséquence et non une cause de la prise de poids.



Causes

La rétention d'eau, souvent liée chez les femmes aux fluctuations hormonales ou à une mauvaise circulation lymphatique, peut avoir des causes diverses.

Un oedème peut ainsi être lié aux causes suivantes :
• station debout prolongée et fréquente
• exposition à la chaleur
• fluctuations hormonales en période prémenstruelle ou à la ménopause
• grossesse (quand le ventre exerce une forte pression sur le système veineux)
• alimentation trop riche en sel
• prise de certains médicaments (contre l'hypertension par exemple)
• problèmes veineux comme les varices ou la phlébite
• insuffisance rénale
• dysfonctionnement du foie
• insuffisance cardiaque
• hypothyroïdie

A noter : la rétention d'eau pouvant avoir des causes diverses, dont certaines sont très sérieuses (pathologie touchant le cœur, le foie ou les reins) il est important de consulter un médecin pour savoir si vous êtes concerné par ce problème et pour en déterminer l’origine.

Remèdes

Quand elle n'est pas d’origine hormonale ou pathologique, la rétention d'eau peut être réduite par une hygiène de vie adaptée.

On conseille notamment de :
• surélever les jambes au repos
• éviter les vêtements trop serrés
• passer un jet d’eau froide sur les jambes, des pieds jusqu’aux cuisses
• éviter les expositions à la chaleur (comme le sauna et le hammam ou l’exposition au soleil)
• adopter une alimentation pauvre en sel (en évitant biscuits salés, charcuterie, eaux gazeuses et aliments préparés)
• manger des fruits et légumes qui limitent la rétention en favorisant le transit
• boire ni trop, ni trop peu (soit 1,5 litre d’eau par jour en moyenne)
• pratiquer une activité physique ou au moins une demi-heure de marche par jour

A noter : votre médecin peut être amené à vous prescrire des diurétiques, mais ce sont des médicaments à ne pas prendre à la légère. En revanche, les tisanes "drainantes" par exemple à base de Queue de cerise ou de plantes sont sans danger.

En cas de rétention d’eau importante, un drainage lymphatique peut vous être prescrit par votre médecin. Ce massage très efficace s’effectue chez un kinésithérapeute.

vendredi 29 juin 2012

برای رویش مو از ماساژ کمک بگیرید

ماساژ با گذاشتن فشار پوست سر را گرم می کند وشریانهای خون را برای افزایش گردش خون باز می نماید .افزایش گردش خون به این معناست که فولیکولهای مو مواد مغذی لازم برای رشد را به مقدار بیشتری دریافت می کنند حرکات مالشی پوست سر همچنین باعث ارامش بیشتر واسترس کمتر وتقویت ریشه ای مو می گردد .

اگر روغنهای مغذی برای ماساژسر استفاده کنید باعث کاهش بروز شوره سر وخشکی پوست می شود ودرفرآیند رشد مو موثر است . روغنها همچنین با اثر گذاشتن برساقه وریشه مو مشکلاتی مانند خشکی مو ، موخوره وشکنندگی ساقه مو را کاهش می دهند .

چگونه می توان ماساژسر را به شیوه درست انجام داد :
از روغنهای مغذی مانند روغن بادام ،روغن کنجد ، روغن آویشن ،روغن رزماری و… می توان برای ماساژ سر استفاده کرد ابتدا با قرار دادن ظرف روغن داخل آب گرم ،روغن را گرم کنید سپس انگشتان رابه روغن آغشته می نماییم .ماساژسر را منطقه به منطقه انجام می دهیم اولین منطقه خط رویش مو در پیشانی است وبه سمت عقب سر پیش می رویم .آخرین منطقه ناحیه انتهایی جمجمه ۱ سانتیمتر بالاتر از اولین مهره گردن می باشد . فشار انگشتان دستها باید در حد متوسط باشد .به صورتیکه افزایش گردش خون در پوست سراحساس شود وایجاد آرامش نماید .پس از آن که به منطقه انتهایی در ناحیه پشت سر رسیدیم .ماساژ سر را از ناحیه شقیقه آغاز می کنیم وبه سمت عقب می رویم .پس از انکه ماساژسر برای اولین بار انجام شد .
برای بار دوم فشار انگشتان باید کمب بیشتر وحرکت دادن آنها سخت تر باشد . این مرحله ماساژباعث افزایش بیشتر وبهتر جریان خون وکمک به بر طرف کردن سلولهای مرده وخشک پوست سر می کند که مزاحم رشد مو هستند .مرحله ماساژمعمولا ۱۰دقیقه طول می کشد وپس از اتمام آن به مدت ۳۰ دقیقه روغن باید روی پوست سر بماند وپس از آن میتوان شستشو وحالت دادن موها را انجام داد .
چگونه می توان روغن مناسب برای ماساژ سر را انتخاب کرد :
اگر شما موهای خشک دارید که در آن شکنندگی ساقه مو و موخوره مشهود است می توانید روغن بادام ،روغن کنجد، روغن اسطوقدوس یک انتخاب مناسب برای موهای نازک است ومی تواند به تحریک فرایند رشد مو وهمچنین تنظیم چربی سر کمک کند .افرادیکه موهای نازک دارند همچنین می توانند ازفواید روغن نارگیل یا روغن رزماری بهره ببرند روغن نارگیل به کاهش ریزش مو کمک می کند وروغن رزماری فولیکولهای مو را برای رشد جدید تحریک می نماید .
دکتر مریم ملکی متخصص پوست مو زیبایی
زیبــا شــو دات کام

موضوعات مرتبط

شما میتوانید دیدگاهتان را بنویسید

میوه ای که معجزه میکند

کیوی یکی از میوه‌های مناطق حاره بوده و دارای طعم و مزه‌ فوق‌العاده‌ای می‌باشد اما اکثر مردم از این میوه خارق‌العاده بی‌بهره‌اند زیرا این میوه فقط در چند کشور به عمل می‌آید.

فواید میوه کیوی:
کیوی در ابتدا در کشور چین به عمل آمده و در آن کشور به نام دیگری آن را می‌شناخته‌اند، زمانی که کشاورزان نیوزیلند شروع به کشت این میوه و در نهایت صادر کردن آن به سایر کشورها نمودند این میوه به «کیوی» معروف شد. از این میوه به عنوان میوه ملی چین نیز یاد می‌کنند. گوشت میوه کیوی سبز کمرنگ بوده و دارای دانه‌های سیاهرنگ می‌باشد و از عطر و طعم خاص و فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این میوه کوچک و قهوه‌ای رنگ یکی از غنی‌ترین منابع برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد. کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و میزان ویتامین C موجود در کیوی از پرتقال بیشتر است. این میوه همچنین منبع خوبی از پتاسیم، فیبر و میزان قابل توجهی از ویتامین‌های A و E می‌باشد.
جلوگیری از بیماریهای تنفسی:
از بروز آسم و سایر بیماریهای تنفسی جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام‌شده در ایتالیا که بر روی ۱۸۰۰۰ نفر از کودکان ۶ تا ۸ سال انجام شد، حاکی از آن است که کیوی دارای اثرات درمانی بر روی بیماری‌های تنفسی می‌باشد. در این تحقیق ثابت شد کودکانی که در هفته ۵ تا ۷ واحد میوه کیوی و مرکبات مصرف می‌کردند ۴۴ درصد کمتر از سایر کودکان (که یکبار در هفته کیوی مصرف می‌کردند) دچار خس‌خس سینه می‌شدند.
سرفه‌های شبانه ۲۷ درصد، تنگی نفس ۳۲ درصد، آبریزش بینی ۲۸ درصد، خس خس شدید ۴۱ درصد و سرفه‌های مزمن تا ۲۵ درصد کاهش یافته بود و همه این موارد در اثر مصرف زیاد مرکبات و کیوی که از ویتامین C بالایی برخوردارند، می‌باشد.
خواص پوست و دانه کیوی:
علاوه بر اینکه گوشت میوه کیوی دارای فواید زیادی می‌باشد، پوست و دانه‌های آن نیز فواید چشمگیر تغذیه‌ای دارند. روغن دانه کیوی حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیک اسید می‌باشد که یک اسید چرب امگا – ۳ است. این اسیدهای چرب نمی‌توانند در بدن ساخته شوند، لذا باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. تحقیقات حاکی از آن است که اسیدآلفالینولنیک می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی مؤثر باشد. پوست میوه کیوی قابل خوردن می‌باشد و حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای است. از آنجایی که مقادیر زیادی از ویتامین‌ در زیر پوست میوه‌ها از جمله کیوی وجود دارد، لذا خوردن کیوی با پوست، در مقایسه با زمانی که پوست آن را می‌گیریم میزان ویتامین C وارد شده به بدن را افزایش می‌دهد.

سلامت دستگاه گوارش
:
کیوی منبع غنی از فیبر می‌باشد و می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین در دفع مواد سمی از روده موثر است، در نتیجه از سرطان روده جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کیوی از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و در پیشگیری از سایر مشکلات معده و روده مؤثر است.
سلامـت قلـب و عروق:
خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب موثر می‌باشد، زیرا از لخته شدن خون جلوگیری می‌‌کند. طبق تحقیقات انجام‌شده افرادی که روزانه به مدت ۲۸ روز، ۲ تا ۳ عدد کیوی می‌خوردند از تشکیل لخته در خون آنها به میزان ۱۸ درصد کاسته شده بود و همچنین تری‌گلیسیرید خون آنها تا ۱۵ درصد کاهش یافته بود؛ این امر به نوبه خود سبب کاهش رسوب و تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها شده و در نتیجه، در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی بدن را مصون نگه می‌دارد.
نکات مهم:
کیوی از جمله میوه‌هایی است که حاوی اگزالات می‌باشد. زیاد شدن این ماده در بدن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی گردد، لذا افرادی که دارای مشکلات معده و یا مشکلات کیسه صفرا می‌باشند، بهتر است در خوردن کیوی احتیاط نمایند. همچنین افرادی که نسبت به آناناس و خربزه حساسیت دارند باید از خوردن کیوی نیز اجتناب نمایند، زیرا ممکن است نسبت به کیوی هم حساسیت داشته باشند.
فواید تغذیه‌ای بی‌شمار کیوی را نباید نادیده گرفت. خوردن کیوی یکی از راه‌های کمک به حفظ پیشرفت سلامت بدن می‌باشد!
سلامت پوست :
کیوی سرشار از ویتامین E است. این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان بوده که می‌تواند از تخریب سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و در نتیجه بر سلامت و بهداشت پوست اثرات مثبت دارد.
سلامت سیستم ایمنی:
کیوی به علت داشتن ویتامین C به میزان زیاد و همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوان در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
کیوی و فشار خون:
کیوی منبع غنی از یک الکترولیت‌های مهم به نام پتاسیم می‌باشد. پتاسیم با تنظیم کردن مایعات و الکترولیت‌ بدن نقش مهمی درسلامت و فعالیت سلول‌های بدن ایفا می‌کند و با تأثیر بر سدیم اضافی موجود در بدن، به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک موثری می‌نماید.
مبارزه با ناتوانی جنسی در مردان:
کیوی حاوی آمینواسیدی به نام «آرژینین» بوده که می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی مردان موثر باشد.
اثرات آن بر سلامت جنین:
کیوی حاوی ماده ارزشمندی به نام «فولات» می‌باشد که وجود آن برای زنان به‌ویژه در دوران قبل از بارداری و در دوره بارداری ضروری است. این ماده به رشد سلول‌های خون جنین کمک می‌‌کند.
کیوی و سلامت چشم:
کیوی منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این ترکیبات بطور طبیعی در چشم انسان وجود دارند. لوتئین از بروز برخی بیماری‌های چشمی از قبیل آب مروارید و آب سیاه پیشگیری می‌کند. زآگزانتین نیز همراه با لوتئین عمل کرده و در سلامت و بهداشت چشم مؤثر می‌باشد. طی تحقیقات انجام شده، خوردن ۳ عدد یا بیشتر میوه کیوی در روز می‌تواند خطر ابتلا به پیرچشمی را که اکثراً در افراد میانسال اتفاق می‌افتد، کاهش دهد.
کیوی و سرطان:
میوه کیوی حاوی «فلاوونوئید» و «کاروتنوئیدها» می‌باشد که دارای اثرات آنتی‌اکسیدان هستند. این «فیتونوترینت‌‌ها» از DNA بدن محافظت کرده و در نتیجه با جلوگیری از آسیب دیدن DNA می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری نمایند.
دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه و رژیم درمانی
زیبــا شــو دات کام

موضوعات مرتبط


به بدن خود اجازه دهید تا با برنامه سم‌زدایی مناسب، فعالیت و عملکردی سالم را آغاز نماید.
برنامه‌های فرایند سم زدایی، واقعاً به پاک کردن کبد، کلیه‌ها، پوست و روده‌ها کمک می‌کنند. بسیاری از مردم دریافته‌اند که فرایند سم‌زدایی، علائم نفخ، سوء‌هاضمه، انواع آلرژی، مشکلات سینوسی و بسیاری از ناراحتی‌های دیگر را محو کرده و از بین می‌‌‌برد. البته یک فایده دیگر نیز دارد و آن کنترل وزن طبیعی، همراه با افزایش انرژی، بهبود وضعیت عاطفی-روحی و احساس تازه‌ای از خود آگاهی و خویشتن‌داری است. برای آنکه مطمئن شوید فرایند سم‌زدایی بدنتان، در مسیر مطمئن و بی‌خطری حرکت می‌‌‌کند، به این مقاله توجه نمایید:
مشکل را تشخیص دهید
با توجه به این حقیقت که محیط زیست و غذاهای ما به طور فزاینده‌ای با آلاینده‌ها و مواد شیمیایی اشباع شده است، مکانیسم‌های بدن برای حذف و از بین بردن مواد سمّی، ممکن است بوسیله سیل مواد شیمیایی به چالش کشیده شوند.
موادی مانند بیسفنول A (یا BPA، یک ماده‌ شیمیایی که در تولید بسیاری از انواع پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد)، PBT (مواد سمّی متراکم زیست شیمیایی که در تولید بسیاری از آفت‌کُش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد)، و دیگر آفت‌کُش‌های موجود در بافت انسانی، در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC)، هزاران نفر را برای وجود مواد آلوده کننده در بدن‌هایشان تحت آزمایش قرار داد و دریافت که باقیمانده ۲۱۲ نوع مادّه سمی در بدن این افراد جا خوش کرده‌اند. علاوه بر این، انتخاب‌های بد و نامناسب غذایی، مشکلات گوارشی و استرس، بار سمّی را در بدن افزایش می‌دهند. این گردش ثابت مواد سمّی در بدن، می‌تواند صدمات زیادی را به سیستم ایمنی تحمیل نماید؛ سیستمی که به طور شبانه روزی تلاش می‌کند تا مواد سمّی را از بدن دفع نموده و شما را سالم نگه دارد. همه‌ اُرگان‌های حاضر در فرایند سم زدایی (روده‌ها، کبد، سیستم لنفاوی، کلیه‌ها، پوست، بافت همبند و دستگاه تنفسی) می‌توانند به سرعت، از مواد سمی انباشته شوند. با استفاده از روش درست و مناسب سم زدایی، می‌‌‌توانید از این اُرگان‌ها حفاظت کرده و به آنها کمک کنید تا مواد سمّی را از بدن (بدون محروم کردن شما از مواد مغذی ضروری و مورد نیاز) دفع نمایند.
غذاهای ارگانیک (طبیعی) مصرف کنید
نگاهی به آنچه که می‌خورید، بیندازید. از آنجا که همیشه توصیه می‌‌‌شود از غذاهای آماده، غذاهای سرخ کرده و غذاهای فرآوری شده (کنسروی) فاصله بگیرید، کاملاً ضروری است که برای سم‌زدایی نیز به محدودیت‌ها پایبند بوده و این غذاها را مصرف نکنید. بسیاری از این مواد غذایی، حامل مواد پیچیده‌ای هستند که فرآیند هضم و گوارش غذا را برای بدن مشکل نموده و ممکن است شامل مواد سمّی باشند که ما در تلاش برای دفع آنها از بدن هستیم. قبل از آنکه فرآیند سم زدایی را آغاز نمایید، به دنبال مصرف غذاها و میان وعده‌های سالم باشید و به غذاهای سالم و اُرگانیک فکر کنید. انتخاب غذاهای مناسب، نه تنها تمرینی برای برنامه‌ سم زدایی شما محسوب می‌‌‌شود، بلکه همچنین به بدن کمک می‌‌‌کند تا با ممانعت از ایجاد مواد سمّی جدید، مواد سمّی باقیمانده در بدن را دفع نماید.
بخش عمده‌ای از فرایند تولید محصولات غذایی ما، بر اساس آفت‌کُش‌ها، قارچ‌کُش‌ها و روغن‌های باغبانی حاصل از محصولات نفتی می‌باشد. بدن‌ ما نمی‌تواند فرآیند متابولیسم را بر روی این محصولات انجام دهد، در نتیجه این مواد سمّی در سلول‌های چربی بدن ذخیره شده و بار سمّی موجود در سلول‌ها را تشدید می‌کنند.
انواع متنوعی از سوپ و سالاد بخورید
هنگامی که در حال اجرای برنامه‌ سم زدایی خود هستید، حتماً ظرف غذایی را همراه خود داشته باشید تا غذاهای مورد نیاز در این دوره را بتوانید با خود به هر جایی ببرید؛ از محل کار گرفته تا مهمانی خانه‌‌ دوستان. توصیه می‌شود روزی بین شش تا هشت وعده غذا بخورید، هرگز گرسنه نمانید، سوپ سبزیجات، باید بخشی از وعده‌های غذایی شما در طول این دوره باشد. همه‌ مواد غذایی تشکیل دهنده‌‌ این سوپ باید از خواص سم زدایی برخوردار باشند، اما کلم جایگاهی بالاتر از بقیه دارد. کلم منبعی غنی از ویتامین C و همچنین اسید آمینه گلوتامین می‌‌‌باشد که دارای خواص ضد التهابی است. کلم همچنین حاوی ۳-کربونیل می‌‌‌باشد که بر اساس تحقیقات مختلف مشخص شده است که دارای تاثیرات ضد التهابی است. جدا از تمامی موارد اشاره شده، کلم دارای خاصیت ضد سرطانی، ضد دیابتی و ضد میکروبی‌ می‌باشد.
این ماده‌ فوق العاده را می‌توان همچنین در کلم بروکسل، گل کلم، کلم بروکلی و خربزه یافت. علاوه بر خوردن سوپ، هر روز در سفره غذای خود سالاد سبزیجات بگذارید و از تمام سبزیجاتی که دوست دارید میل نمایید. استفاده از میوه‌های ارگانیک در روز نیز انتخاب فوق العاده‌ای می‌‌‌باشد. برای میان وعده، می‌‌‌توانید از کیک‌های سالم بدون هیچ‌گونه مواد افزوده استفاده کنید. یک میان وعده‌‌ فوق العاده دیگر، یک آواکادوی قطعه شده با دانه‌های کنجد پاشیده شده بر روی آن می‌باشد.
گیاهان مفید
هزاران گیاه مختلف وجود دارد که مصرف آنها، فواید بسیاری به بدن شما تقدیم خواهند کرد. این لیست ساده، گیاهانی را پیشنهاد می‌‌‌دهد که از اُرگان‌های بدن شما در این فرایند حمایت و پشتیبانی می‌‌‌کنند: خار شتر، قاصدک، رازیانه، زالزالک، زرشک و سوپ سبزیجات.
در زیر دستور پخت سوپی ارائه می‌‌‌شود که برای سم زدایی بسیار مفید می‌‌‌باشد. به خاطر داشته باشید، برای کاهش سموم زیست محیطی در غذا، بهتر است از مواد اولیه اُرگانیک استفاده کنید.
مواد لازم:
پیاز خرد شده ۱ عدد
کلم خرد شده ۱ عدد
سیر خرد شده ۲ حبه
ساقه‌‌ کرفس خرد شده ۲ عدد
جعفری خرد شده ۱ دسته
بامیه ۴ عدد
برنج قهوه ای خیسانده ۱ پیمانه
آب ۲ لیتر
دستور پخت:
تمام مواد را با همدیگر ترکیب کنید؛ سپس این مخلوط را به مدت تقریبی ۴۵ دقیقه بر روی اجاق گاز گذاشته تا آهسته بجوشد و برای سِرو آماده شود.
چه مقدار مایعات باید نوشید؟
برای سم زدایی، نوشیدن آب خالص بسیار مهم و حیاتی می‌‌‌باشد. روزی حداقل ۸ لیوان آب بنوشید؛ همچنین نوشیدن انواع چای‌های گیاهی، آب سبزیجات و دیگر مایعات سالم فراموش نشود. از کافئین و انواع نوشابه‌های گازدار نیز فاصله بگیرید.
دکتر رضا امانی- متخصص علوم تغذیه و رژیم درمان
زیبــا شــو دات کام

موضوعات مرتبط